Ateljé Op-sytt

Direktlänk till inlägg 25 november 2009

Mönster till asymmetrisk kjol

Av Seamstress - 25 november 2009 16:22

  


Rita eget mönster och sy din egna asymmetriska kjol. Du kan förstås freebasa och rita direkt på tyget men är man inte helt säker på vad man håller på med rekommenderar jag att rita ett mönster först, på mönsterpapper om man har det, tidnings- eller inslagspapper går också bra – jag har provat det mesta!


MÖNSTER TILL ASYMMETRISK KJOL EFTER EGNA MÅTT;

1.  Mät midjemått och dela på hälften. Rita linjen A – B. 




2.  Mät höftmått cirka 10 centimeter nedom midjan. Ritar linjen C – D. 




3.  Förena punkterna A – C och B – D. Du har nu ritat den första mönsterdelen; oket.




4.  Bestäm sedan hur lång din kjol ska bli – sätt ut punkterna E och F. Rita linjer mellan C – E och D – F. 




5.  De sista punkterna G och H rita under E respektive F. Rita linjer mellan E – G och F – H. Dess linjer bestämmer hur pass flikig kjolen blir; längre linje = större flikighet. 




6.  Sista linjen dras mellan G – H och andra mönsterdelen, själva kjolvåden är färdig!


Det som blir snyggast är relativt tunna, mjuka, följsamma tyger som faller vackert. Har man tillräckligt med tyg för att klippa ut på skrådden är det förstås det allra bästa! 

 
 
Ingen bild

Malin

27 november 2009 16:15

Hej! Vilken kul sida! Jag gillar verkligen asymmetriska kjolar också och jag tror att jag ska försöka sy en fast jag aldrig sytt kläder förut!

Menar du att möstret till kjolen liksom blir i två delar? Ja, det kanske är en dum fråga men jag har aldrig gjort sånt här förut?!

 
jette

jette

5 december 2009 19:02

åh! Ser ju helt underbar ut! Måste testa!!

http://www.jette.se

 
Ingen bild

Seamstress

5 december 2009 19:23

Hej Malin!

Tack för din kommentar! Jag lägger ut din fråga med mitt svar här på sidan under kategorin "Tips från coachen"!

 
Ingen bild

Seamstress

5 december 2009 19:25

Hejsan Jette!

Tack för att du stannade till här och tack för kommentar! Kjolen ser komplicerad ut men är faktiskt riktigt lätt att sy - lycka till! Hör gärna av dig med resultat!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Seamstress - 20 december 2011 14:06


 

Av Seamstress - 21 september 2011 21:32


  Senaste alstret; operationsmössa i batikinspirerat ovantyg i grönt, cerise och rosa, fodrat med enfärgat grönt! Snygg kombination! Tack C för att jag fick sy din mössa!   ...

Av Seamstress - 31 augusti 2011 22:58

  Läckert grön marmorerad mössa med glada tusenfotingar i modell A.     Modell A i tyget "Jungle Baby" på beige botten med alla djur i djungeln!   ...

Av Seamstress - 8 augusti 2011 19:50


    Tack så mycket för att du ville tillverka mössan. Jag är helnöjd med resultatet!   MvH Jon av Jon 1 augusti 2011 kl 22:27        Hej Jon!   Tack för hälsning! Vad roligt att du är nöjd! =)   /Seamstress     ...

Av Seamstress - 21 juli 2011 10:20


  Ny operationsmössa i tyget "Muscle Cars", Modell C som skall resa ut i världen. Bye, bye! ...

Ovido - Quiz & Flashcards