Ateljé Op-sytt

Alla inlägg under januari 2010

Av Seamstress - 31 januari 2010 17:33

  


Jag behövde en väska att ha i packboxen då jag kör scooter. Det resulterade i att jag tillverkade denna skapelse! Det fiffiga, förutom att den passar i min packbox, är ett separat fack nedtill där man kan ställa sin mat som således är skild från de andra sakerna man behöver ha med sig som dels slipper bli kladdiga vid eventuellt läckage och dels är det enklare att komma åt maten genom att fälla ned luckan framtill.


  


Sedan fick jag för mig att jag ville göra en litet mer girly-girly väska och detta blev resultatet. Inspirerad av Heather Bailey med volanger runtom och ett försök att "gifta ihop" olikfärgade och olikmönstrade tyger. Jag tycker att det lyckades ganska bra - i alla fall är detta en vitamin-injektions-väska som gör mig glad och det kan man behöva på jobbet!


 


Även detta är en två-rums-väska med en nedfällbar ficka framtill vilken leder till ett separat matlådeutrymme längst ned i väskan. Denna gång provade jag att använda blixtlås i stället för kardborreband som vid scooterväskan.


Fast nu är det så att denna väska är ÄNNU fiffigare i sin konstruktion för den "andra botten" innuti väskan, cirka femton centimeter ovan den nedre botten, är ditsydd med blixtlås runtom vilket gör att man kan zippa ned den och på så sätt få tillgång till hela väskan då ingen matlåda skall bäras.



  


Och naturligtvis skall lilla VooDoll-ängeln vara med för att bringa tur och skyddar mig från allt ont och vägleder mig genom livet.


Litet skavd har hon blivit men hon har härvid officiellt flytta in från "Liten-lunchväska-med-applikation" till "Volang-girly-girly-väskan".


Besök gärna VooDolls...


http://www.voodolls.se/se/

Av Seamstress - 31 januari 2010 17:27

  


Vinterkylan håller i sig och jag kände att jag behövde en vinröd sjal att matcha den nya vinröda hatten med. Efter litet rivande i garnboden kom jag fram till denna kombination; en tråd tjockare vinrött garn och en tråd tunt flammigt rosa för att få litet liv i det hela!





Detta är ettt enkelt hålmönster jag själv arbetat fram. Det ser ganska svårt ut för den oinvigde men är som sagt var otroligt lätt och går fort att sticka. Mönstret är uppbyggt av en diamant i slätstickning 1 + 3 + 5 + 3 + 1 med rader av hålmöster emellan - easy peasy!

Av Seamstress - 30 januari 2010 11:36

 


Sådan här blev min egen nåldyna med tyngd. Känner mig verkligen nöjd med den. Även om inte alla trådar och tygbitar hamnar här så är det en klar förbättring i röran.


Tyget blev "Dansande koltrastar" som jag egentligen tänkt sy operationsmössa av men jag tyckte att den passade så perfekt här. Det är ett tyg som gör mig väldigt glad och det främjar säkert kreativiteten. Väggarna i arbetsrummet är gula och vi har oranga och röda detaljer till så dessa koltrastar passar väl in.


Och JA det är en peang ni ser där bredvid saxen!! Den använder jag bland annat när jag för in knytbanden i mina operationsmössor. Då känner jag mig extra nöjd - VAD skulle man annars anvädna för att sy operationsmössa??!!


http://seamstress.bloggplatsen.se/2010/01/13/2403037-naldyna-med-tyngd/




Och ingen kreation är fullständig utan litet skotskrutigt! Dessa små nåldynor är gjorda på små burkar som samtidigt kan rymma diverse småpryngel. Nåldynan de står på är försedd med kardborreband och motsvarande del är fäst i botten på burkarna så att de står stilla.


     


Även detta främjar kreativiteten - att kunna hitta rätt trådfärg när man är inne i ett svep av feeling! 

Av Seamstress - 30 januari 2010 10:48

  


"Jag vet att du inte gillar att greja med en massa småknappar!"

Av Seamstress - 28 januari 2010 17:18

     


26 olika sätt att använda denna "Magical scarf" finns att se på Youtube. Sjalen har fyra knappar framtill och en i nedre hörnet. Det går säkert att sy en sådan här väldigt enkelt - den bör väl vara cirka 140 x 55 centimeter.


http://www.youtube.com/watch?v=14SRnm5bQoI



  

 

Här är den så kallade "Tarnish Convertible Scarf" som är av ungefär samma tänk! Och SE så fiffig den är!

Av Seamstress - 28 januari 2010 11:17


Jag har alltid gillat att brodera. Nu för tiden gör jag inte det dock - mest för att det man kan brodera; dukar, tavlor och bonader etc, inte är något jag har lust att ha på mina bord och mina väggar.


Nu har jag dock upptäckt Fuldesign som tar broderandet till nya höjder - bäst är broderingskiten med text som till exempel ”Please continue pretending everything is fine”, ”I used to be indecisive now I’m not sure”, “Homo sweet homo”, “Töm och glöm" och den alltid lika rätta i tiden; “Helvetes jävla skit”!


Förutom kiten kan man även ladda ned gratis korsstygnsmöster som är litet annorlunda mot de vi är vana vid! Mycket roligt!!



http://www.fuldesign.se/  

Av Seamstress - 27 januari 2010 14:36

  


Denna intressanta kjol kan man lätt tillverka sig av följande schema;


  





För utförlig handledning, följ denna länk;



http://www.rostitchery.com/origami-skirt.html  







Av Seamstress - 27 januari 2010 11:55

  


Många varianter finns det på denna enkla fiffig "gör-det-själv-klänning"!



  


Av enkla geometriska former kan man tillverka en klänning. Den kallas "convertible/infinity dress" på grund av att den sys i stretch och kan sedan omvandlas till kanske inte riktigt oändliga modeller men riktigt duktigt många olika!


Länken nedan är en beskrivning på klänning med full rundskuren kjol men man kan lika väl bara göra ett rakt fodral (tub) och sy på "axelbanden" på denna. Då blir det en litet mer kroppsnära variant!



http://rowena.typepad.com/rostitchery/infinity-dress.html




Skapa flashcards