Ateljé Op-sytt

Alla inlägg den 16 november 2009

Av Seamstress - 16 november 2009 13:04

  


  


Mössa Generation tre!

Av Seamstress - 16 november 2009 13:03

    


Modellen som jag kopierat rakt av från pappersvarianten visade sig vara litet för stor med för mycket tyg så att den liksom blev bylsig, speciellt om man använde ett litet för tjockt tyg.


Lade därför pannan i djupa veck; jag funderade och funderade och funderade och SÅ kom jag på det, skissade, ritade om, provsydde, sydde om, sydde en variant till och finally kom mössa Generation två; en nedslimmad variant, något oval i formen och med knytband!

Av Seamstress - 16 november 2009 12:47

… och slaktades (=pillades upp i alla sömmar) kopierades och syddes om till en tygvariant!!


  


  



  


Pappersmössor är inte roliga, praktiska ja, men de glider runt på huvudet och är inte snygga. Alltså var det oundvikligt att jag med min bakgrund skulle börja sy mina egna mössor. Det är ju också nästan det enda man kan uttrycka personlig stil med då man arbetar på ett ställe där man måste gå omkring i grön pyjamas hela dagen!!


Den första jag sydde var alltså den på bilden ovan. Mycket snyggt paisleymönster men litet för litet anpassad till just mitt huvud! Fortsättning följer...

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards