Ateljé Op-sytt

Alla inlägg under december 2009

Av Seamstress - 23 december 2009 15:32

  


Från mig till er alla kreativa människor - och även ni andra -


GOD JUL!!!

Av Seamstress - 23 december 2009 15:16

  


Jo - du kan faktiskt hinna med en handgjord julklapp till innan jul; lavendelpåse!


Klipp till två tygbitar på cirka 11 x 11 centimeter.


Lägg tygstyckena räta mot räta.


Sy med en pressarbredd från kanten runtom. Lämna en en liten öppning i ena sidan.


Vänd påsen ut och in och fyll med lavendel.


Sy igen det lilla hålet med små smygstygn för hand.


Paketera fint och du har en härlig, omtänksam julgåva!



Av Seamstress - 22 december 2009 16:13

  


Trillade över dessa i går; "Trash Ties"!!! Små finurliga tåtar i någon slags ståltråd, beklädda med tyg! De verkar superfiffiga!


Det är en kvinna som heter Heather Bailey som uppfunnit dem. Undrar just om de går att köpa i Sverige??

Av Seamstress - 22 december 2009 16:10

   

  


"Är du vaken älskling?"

Av Seamstress - 21 december 2009 15:16

  


Den här boken lånade jag en sommar på 90-talet och sydde flitigt ifrån den. Jag kopierade ett antal mönster och nu ett tiotal år senare kom jag på att jag skulle sy en Olavmössa åt min man men när jag studerar mönstret greppar jag inte riktigt hur det är tänkt!?


Tänkte; "Jag får väl googla några Olavmössebilder" men, se, inte en endaste träff! Det visade sig vara svårare än jag trott!


Nu har  jag till slut fått kontakt med den ena författaren, Annika Reuter, och jag skall få köpa en bok via henne eftersom boken är slut ute i affärerna.


Väntar nu ivrigt på att den skall dimpa ned i brevlådan...

Av Seamstress - 20 december 2009 21:32

  


Det var en gång en sömmerska som helt plötsligt fanns sig boendes på ett väldigt kallt ställe! Hon frös om huvudet! Hon sydde sig en hatt!


Fleece är varmt, mjukt och härligt - även på huvudet! Hatten är sydd i svart fleece och fodrad med fleecetyg i svart och vitt med blommor. Den filt som  jag köpte för några tior på Maxi har räckt både till ett värmande underställ, foder till en operationsmössa och foder till en "Rosenhatt"! Inte dåligt!

Av Seamstress - 20 december 2009 10:37




     


Nu när högjulveckan inleds skall jag skruda mig i skotskrutigt från topp till tå! På huvudet kommer det att se ut så här!




Och fötterna blir så här fina!!! JA, jag hittade klansockor! Inte riktiga förstås men ack så snygga!!

Ja, och så förstås kommer jag dessemellan att bära grön pyjamas - som sagt; grymt snyggt!

Av Seamstress - 20 december 2009 10:32

  


Den gångna veckan pryddes mitt huvud av denna julskapelse! Jag känner mig speciellt nöjd med den lilla spetsprydda kanten som nämligen är samma tyg jag använde till examensklänningen 1984! Snacka om recycling! Det gillar jag - därför sparar jag gärna plagg och tygrester, för att det i ett senare skede kan bli något annat!

Skapa flashcards