Ateljé Op-sytt

Direktlänk till inlägg 12 januari 2010

Mininåldynor

Av Seamstress - 12 januari 2010 15:49


  



Nåldyna är något en sömmerska måste ha och dessa minidynor är söta som socker, snabba att tillverka, passar i en sylåda och är dessutom extremt praktiska på symaskinen, klistra bara fast en bit kardborreband!



1.   Ta en kapsyl från en petflaska

2.   Rita av kapsylen på ett filttyg

3.   Klipp ut rundeln

4.   Klipp en filtdel hög som kapsylen + något längre än omkrets

5.   Sy fast siddelen runt kapsylen

6.   Sy fast rundeln ovanpå


   


7.   Klipp ytterligare en rundel cirka 8 cm i diameter

8.   Sy tåckelstygn runtom kanten

9.   Dra ihop tråden

10. Stoppa fyllning i bollen 

11. Tryck fast bollen i kapsylen

12. Sy ihop med langettstygn

13. Dekorera efter smak!


För utförligare instruktioner;


http://www.craftstylish.com/item/945/how-to-make-pretty-pincushions


 
 
julia

julia

12 januari 2010 15:56

Åhh!
De var himskans söta!
Det måste man ju testa någon gång, fast då gör jag troligen en chokladmuffin;D

http://juliaklang.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Seamstress

12 januari 2010 16:45

Hej Julia!

Tack för att du stannade till en stund här hos mig!

Ja, visst är de ljuvliga! Perfekta presenter också! Man kan naturligtvis göra dem större om man vill men då blir de litet mindre söta!!

 
Pennelina

Pennelina

12 januari 2010 16:48

Så otroligt sött!

Kul ide!

Kram från Pennelina

http://pennelina.blogspot.com

 
Ingen bild

Seamstress

12 januari 2010 21:35

Hello Pennelina!

Man kan lätt bli beroende av dessa! Hur går det med hattarna?!

OXOX

 
Pennelina

Pennelina

13 januari 2010 08:02

Jag väntar på att resten av julen ska ut, så jag får tillbaka min plats i hörnet på köksbordet... nu är det nära :-)

Kram från mig!

http://bakahemma.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Seamstress - 20 december 2011 14:06


 

Av Seamstress - 21 september 2011 21:32


  Senaste alstret; operationsmössa i batikinspirerat ovantyg i grönt, cerise och rosa, fodrat med enfärgat grönt! Snygg kombination! Tack C för att jag fick sy din mössa!   ...

Av Seamstress - 31 augusti 2011 22:58

  Läckert grön marmorerad mössa med glada tusenfotingar i modell A.     Modell A i tyget "Jungle Baby" på beige botten med alla djur i djungeln!   ...

Av Seamstress - 8 augusti 2011 19:50


    Tack så mycket för att du ville tillverka mössan. Jag är helnöjd med resultatet!   MvH Jon av Jon 1 augusti 2011 kl 22:27        Hej Jon!   Tack för hälsning! Vad roligt att du är nöjd! =)   /Seamstress     ...

Av Seamstress - 21 juli 2011 10:20


  Ny operationsmössa i tyget "Muscle Cars", Modell C som skall resa ut i världen. Bye, bye! ...

Ovido - Quiz & Flashcards